משברים תקשורתיים הם חלק בלתי נפרד מהחיים – הם עשויים להתרחש בין בני משפחה, בין עובדים ומנהלים, במערכות זוגיות או חברויות, ולעיתים אף בתוך שיח פנימי של אדם עם עצמו. הם מגיעים לעיתים באבחת מילה שנאמרה לא במקום, לעיתים בגלל שורת אי-הבנות שהצטברו, ולעיתים מתוך פערים עמוקים בתפיסה, בציפיות או בערכים. אולם בקורסים של Keywe מאקדמיית MIH תלמדו שניהול משברים תקשורתיים אינו חייב להסתכם בפשרה כואבת או בשבר – הוא יכול להפוך למפתח של ממש להתקדמות אישית, להתפתחות רגשית ולחיזוק הקשרים החשובים ביותר בחיינו.
מהו משבר תקשורתי באמת?
משבר תקשורתי אינו רק ויכוח או חילוקי דעות – מדובר במצב שבו הערוצים הבין-אישיים נחסמים, האמון מתערער, והצדדים מרגישים לא מובנים, לא נראים או אפילו מותקפים. זהו מצב של נתק – רגשי, מנטלי ולעיתים גם מעשי. לרוב, הפיתוי הראשוני הוא להתרחק, לשתוק, או לחלופין – להתגונן ולתקוף. אך דווקא במקום הזה נפתח הפתח לצמיחה אמיתית, אם יודעים כיצד לגשת אליו נכון. באמצעות תהליכי ניהול משברים תקשורתיים ניתן ללמוד לפרום את הסבך הזה, להבין מה באמת מסתתר מאחורי התגובות האוטומטיות של הכעס, האכזבה או התסכול, ולבנות גשרים חדשים, איתנים ובוגרים יותר בתקשורת.
תגובה אוטומטית ותגובה מודעת
כאשר משבר תקשורתי פורץ, רובנו מגיבים באופן רגשי מיידי – מגנים על עצמנו, מנסים להוכיח צדק או מתכנסים לתוך שתיקה רווית כאב. אך ניהול משברים תקשורתיים מציע דרך אחרת – תגובה מודעת. תגובה שמתבוננת לא רק במה שנאמר, אלא גם ברגשות שמאחוריו, בסיפור הפנימי של כל צד, ובכוונות שמסתתרות מאחורי המילים. היכולת לעצור רגע, לנשום, לשאול שאלות במקום למהר לקבוע קביעות – זו מיומנות נרכשת, שניתן לתרגל ולחזק. ככל שהיא מוטמעת עמוק יותר, כך מתמעטים הסיכויים למשברים, וכאשר הם כן מופיעים – הם הופכים לנקודת מפנה, לא נקודת שבר.
ללמוד להקשיב באמת
מרבית המשברים נוצרים כתוצאה מהיעדר הקשבה – לא רק לאחר, אלא גם לעצמנו. מתוך המהירות, הלחץ או הרצון להרגיש בשליטה, אנו לא שמים לב למה שהשני באמת מבקש מאיתנו – ולעיתים גם לא למה שאנו באמת צריכים. ניהול אפקטיבי של משבר תקשורתי מתחיל במוכנות להקשיב. לא באופן טכני – אלא באופן עמוק, קשוב, פתוח. זוהי הקשבה שאינה רק שומעת, אלא מבינה. והיא דורשת נוכחות, סבלנות, ולעיתים גם מוכנות לוותר על האגו. במהלך תהליכים של ניהול משברים תקשורתיים ניתן ללמוד להבחין בין הסיפור שנשמע למה שנמצא מתחתיו – בין הפגיעה לבין הבקשה, בין הצעקה לבין הכאב. ההבנה הזו משנה את כל אופי השיח, ומובילה לא רק ליישוב הסכסוך – אלא ליצירת שפה חדשה של קשר.
רוצים ללמוד כיצד להתמודד עם משברים תקשורתיים לעומק? הרשמו עוד היום לקורס של Keywe – Make it Happen ורכשו ידע שילווה אתכם כל החיים.